لول گیج مخازن کرایوژنیک

لول گیج مخازن کرایوژنیک دارای عایق هایی برای محافظت می باشد. مخازن کرایوژنیک، مخازنی جهت حمل و نگهداری مایعات کرایوژنیک می باشند. محصولات کرایوژنیک، گازهایی هستند که در دمای خیلی پایین به مایع تبدیل می شوند. مایعات کرایوژنیک مانند اکسیژن مایع ، آرگون مایع و نیتروژن مایع به طور معمول به صورت مایعات منتقل و ذخیره می شوند. مخزن کرایوژنیک یک محفظه است که هیچ نشت به بیرون ندارد. دمای داخل مخزن داخلی بسیار سرد می باشد و دمای خارج مخزن دمای محیط است. مخازن با کمترین تبادل حرارتی از این مایع نگهداری می نمایند. اندازه گیری سطح مایع در این مخازن با لول گیج انجام می شود. لول گیج مخازن کرایوژنیک در واقع گیج های Cold شرکت تهران دلیک می باشد.

ساختار مخازن کرایوژنیک

مخزن کرایوژنیک از 2 مخزن داخلی و خارجی تشکیل شده است. مخزن درونی از جنس SS است. SS آلیاژی از فولاد است که دارای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. مخزن خارجی از آلومینیوم می باشد. بین لایه ها خلا ایجاد می شود که یک عایق بسیار خوب برای حرارت می شود. میزان خلا عامل مهمی در مخازن کرایوژنیک می باشد و رابطه مستقیمی با میزان پرت مخزن دارد. میزان پرت ضریب تبدیل مایع به گاز می باشد. در صورتی که میزان پرت بالا باشد سوپاپ های اطمینان،گاز را در هوا تخلیه می نمایند.

کاربرد مخازن کرایوژنیک

مخزن های کرایژنیک استفاده زیادی در صنعت دارند و در بخش های مختلف استفاده می گردند. یکی از این کاربردها در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها و به صورت کلی در صنعت پزشکی و طب هستند. در صنایع داروسازی و شیمیایی به کار می رود. در جاهایی که نیاز به خنک کردن باشد و نیز در منجمد کردن محصول های خوردنی نیز کاربرد وسیعی دارند. مخزن های کرایوژنیک در مراکز تحقیق و توسعه و نیز در صنعت خصوصا جوشکاری و برش هم کاربرد دارند. یکی از گسترده ترین استفاده های آن ها در صنعت فولاد است.

مخزن کرایوژنیک در صنعت

در صنایع پالایشگاه و پتروشیمی، غذایی، فولاد، تجهیزات جانبی، صنعتی و حتی بیمارستانی استفاده می‌شود. جابهجایی پروپان مایع استفاده دیگر مخزن  در صنعت پالایشگاه و پتروشیمی می‌باشد. اکسیژنی که در مخزن نگهداری می‌شود در صنایع غذایی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. گاز آرگون با فشار های مختلف و اندازه گیری شده  در پالایش و پتروشیمی و دیگر صنایع استفاده می شود.

لول گیج مخازن کرایوژنیک در صنعت

لول گیج مخازن کرایوژنیک جهت اندازه گیری میزان سطح مایع موجود در این مخزن می باشد. این نوع لول گیج مخازن کرایوژنیک دارای عایق هایی برای محافظت می باشد. لول گیج های مناسب این مخازن، گیج های COLD ساخت تهران دلیک می باشد. لول گیج مغناطیسی جهت مخازن با مایعات دمای پایین با عنوان لول گیج cold یاد  می شوند. این لول گیج­ها قابلیت تحمل دماهای منفی را دارند. وقتی دمای سیال مخزن خیلی پایین باشد به لول گیج آسیب می رساند.

مخازن کرایوژنیک و لول گیج  cold

مثلا مخازن کرایوژنیک، جهت ذخیره گازهای صنعتی و آزمایشگاهی همچون اکسیژن ، نیتروژن، آرگون، هلیوم، دی اکسید کربن، هیدروژن بکار می‌روند. از این مخازن برای نگهداری گازها در دمای طراحی ۵۰ تا ۱۹۶- درجه سانتی گراد استفاده می شوند. با استفاده از مخازن کرایوژنیک گاز ها را بصورت مایع در دمای بسیار پایین ذخیره می کنند. برای اندازه گیری سطح مایع این مخازن از لول گیج استفاده می شود. لول گیج های تهران دلیک قابلیت تحمل تا دمای 200 درجه زیر صفر دارد.

عایق لول گیج  cold

در این صورت لول گیج ها باید عایق شوند. اگر عایق نباشند رطوبت اطراف گیج بر روی بدنه لول گیج می نشیند. قطرات در اثر سرما برفک خواهد زد. در اثر زمان، این لایه یخ ضخیم خواهد شد. در این دما، امکان دیدن سیال برای اپراتور غیر ممکن می شود. علاوه بر مایعات سرد، جهت محیط ­های سردسیر نیز می توان برای جلوگیری از یخ زدگی خارجی گیج استفاده کرد. با توجه به این شرایط، تهران دلیک می تواند لول گیج برای مخازنی با سیال سرد طراحی و تولید نماید.  

مراحل ساخت لول گیج  cold

ابتدا لول گیج cold مطابق با شرایط ساخته می شود. متریال مورد استفاده دقیقا مطابق با شرایط مخزن و سیال انتخاب می شود. بعد از ساخت لول گیج مورد نظر، باید عایق شود. تمامی لول گیج عایق می شود. در این صورت لول گیج از یخ زدگی محافظت می شود. به همین دلیل لول گیج cold تهران دلیک مناسب برای استفاده در مخازن سرد می باشد. سطح مایعات سرد بدون یخ زدگی اندازه گیری و قابل رویت می شود. این مخازن در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها وجود دارند. مثلا در پالایشگاه ها گاز مایع به عنوان محصول خروجی پالایشگاه و محصول آنها در مخازن سرد نگهداری می شوند. حتی حمل و نقل آنها نیز در مخازن Cold صورت می گیرد.